Tür: Gerçek zamanlı strateji
Oyun motoru: Geliştirilmiş Warscape
Yayımcı: Sega
Yapımcı: The Creative Assembly
Dağıtıcılar: Sega, Steam, Aral İthalat (Türkiye)
Çıkış tarihi: 2013 (son çeyrek)
Creative Assembly ve Sega tarafından yapılan Total War serisinin yeni oyunu olacak olan Rome 2 Total War, serinin kullandığı mevcut warscape oyun motorunun geliştirilmiş haliyle karşımıza çıkacağını Jack Lusted belirtmiştir.
Oyunun hangi tarihte çıkacağı tam olarak bilinmese de Rome 2 tasarımcısı James Russell tarafından 2013 sonbaharı gösterilmiştir.
Rome II, Roma Cumhuriyeti'nin gelişimiyle adlandırdığımız Roma İmparatorluğu'nun tarihleri arasında olacağı sanılmaktadır. Gelişmiş oyun motorunun avantajları ve günümüz oyunlarının görsel açıdan aşırı geliştiğini göz önüne alırsak savaşların ve grafiklerin en iyi Total War oyunu olacağının kanıtıdır. Rome 2'yi tanıtan videolarda da görüldüğü gibi gerçekte yaşanılanlar oyuncuya sunulacaktır. Devletlerin yönetim şekillerinin tarihi gerçekçiliği ön planda olan Rome 2'de beklenen en büyük gelişmedir.
OYNANIŞ
Oyun Haritası
Oyunun haritası ilk oyundan daha büyük olacağı gibi kuzey ormanlarında Barbar Kavimler, çöllerde Doğulu Krallar ve tabi ki de Roma'nın kendisi olacak. Afrika bölgelerine de yer verilmiştir, böylece Roma ve Scipii devletlerinin gerçekçiliği ön plana çıkmaktadır. Aynı zamanda oyuncu, Roma'nın gelişimiyle bir imparatorluk kurmaya yada imparatorluğu çöküşten kurtarmaya çalışacak. Görsel açıdan da oyuna yeni bir sistem eklendiğini, bu şekilde sahnelerin çok daha detaylı olacağını söylemiştir.
Büyük seferde Roma sadece tek devlet olacaktır. Yani Roma ailelerin hepsi büyük seferde olmayacak. Buna ek olarak oyuna dlcler ekleyeceklerinin ipucunu veren Jack Lusted, oyunda yapay zekanın insan zekasına benzeyeceğini, böylece diplomasinin ve savaşlarında bu sayede gerçekçiliğini daha da arttıracağını belirtmiştir. Sefer haritasında bulunan bölgelerde tek bir bölgede bile birden çok işgal altına alınabilecek noktalar olacaktır Buna ek olarak her bölgede bir şehrin olmayacağı da yapılan röportajlarda öğrenilmiştir.
Her Total War oyununda olduğu gibi Rome 2'de de scriptler olacak. Scriptler önceki oyunlara göre Shogun 2'ye benzeyecek, tabi daha geliştirilmiş ve döneme uygun hale getirilmiş şekliyle. Sur üstünde savaşan iki düşman askerin birbirine kılıçlarını sallarken yüz ifadelerine kadar her şeyiyle birlikte gösterilen scriptlerden örnekler verebiliriz.
Temsilciler
Her Total War oyununda olduğu gibi Rome 2'de de suikastçi, ajan, tüccar ve diplomat olacaktır. Tanıtım videosunda da suikast yapan kadın olduğunu görüyoruz. Böylece oyunda bulunan suikastçilere yenisi de eklenmiştir. Diplomatları her Total War oyununda olduğu oyuncunun ve yapay zekanın diplomasiyi yürütmek için kullanırlar. Yapay zekası bu açıdan da geliştiren Rome 2 oyuncuya karşısında gerçek oyuncu varmış gibi hissiyat vererek gerçekçiliği kazandırmayı başarmıştır.
Savaşlar
Rome 2 ekibinin baş tasarımcısı James Russell oyunda savaşların gerçekçiliğin üst düzeyde olacağını, savaşların gerçek zaman dilimindeki gibi savaşların 15 saat sürebileceki ve molaların verilecek. Animasyonların daha gelişeceği Rome 2 oyununda savaş sırasında yanındaki askere ok isabet eden diğer asker tepki verecek, yapılan savaşlarda yenilgi veya galibiyet esnalarında askerler tepki verecek, böylece savaşlarda yeni bir güzellik daha olacak.
Roma ordusunun gerçek zaman dilimindeki gücünü, diğer devletler ile yaptığı savaşta ezici üstünlüğünü göstermek istediği belirten James Russell, şehirlerde birden çok epik noktanın olmasıyla gerçekçilik daha da üstün olacak. Savaşlarda geliştirilen diğer bir özellik ise toplu savaşlar olacak. Yani askerler sandallardan atlayıp savaşa katılacak, gemilerde ise surları yıkabilecek top ve mancınık olabileceği belirtilmiştir.
Kamera
Savaş meydanında klasik Total War kameralarına ek olarak bir çok kamera sistemi daha eklenmiştir. Böylece oyuncu savaş sahnelerini en ince ayrıntısına kadar takip edebilecek. Kamera açısını yakınlaştırdığınızda inanılmaz bir detayla karşılacağız. Deniz ve kara savaşlarının da birlikte olabileceği oyuncuya adeta gerçek bir savaşı iliklerine kadar işletebilecek bir şekilde karşısına koyacaktır.
Bir diğer yenilik ise oyunun tasarımcılarından Jamie Ferguson'un o sözleridir. Surlara doğru ilerleme emri alındığında bunu sizler de yaşayacaksınız... Ve emri en iyi şekilde yerine getirmek üzere surlara doğru çılgınca koşan askerlerden biri de, siz olacaksınız. Anlaşılan o ki bu ve bunun gibi bir çok özellik savaş meydanında karşımıza çıkacak. Böylece gerçek savaş atmosferini yakalayabileceğiz.
-- Oyundan Kısa Bilgiler --
- Oyunun geliştirildiği yeni grafik motoru, düşük güçteki sistemlere göre düzenleniyor.
- Shogun 2'de düşük sistemleri rahatlatabilmek için dar alanlar kullanan ekip, Rome II'de açılıyor.
- Rome II'nin geçeceği alanın büyüklüğü, ilk Rome: Total War oyunundan çok daha geniş olacak.
- Oyundaki en büyük campaign haritasında ünitelerinizi yerleştirebileceğiniz 'yüzlerce' bölge bulunacak. Alan büyük olunca, yönetimi kolaylaştırmak için yeni sistemler de geliştiriliyor.
- Oyundaki yapay zekaya büyük önem veriliyor. Örneğin siz geliştikçe dostlarınız gelişmenizi kıskanıp sizi arkanızdan vurabilir. Yapımcı ekibin amacı, senaryo ve tek kişilik bölümü sanki çoklu oyuncu oynarmışçasına doğal yapmak.
- Oyunda Roma'nın geleceğini siz belirleyeceksiniz. İsterseniz Roma'nın diktatörü olabilir, isterseniz de Roma'yı bir cumhuriyete sürükleyebilirsiniz.
- Rome II ile birlikte seriye yeni kamera açıları ekleniyor. Bunlardan en önemlisi "asker bakış kamerası". Bu kamera özelliğinde kamerayı tek bir üniteye sabitleyebileceksiniz.
- Yeni grafik motorunun en güçlü yanı, sunduğu aydınlatma özellikleri olacak.
- Rome II ile birlikte oyundaki deniz ve kara savaşları bir araya gelecek. Yani savaş alanında her iki bölgeden de destek alabileceksiniz.
- Oyunda Catapult ve Ballistalar yer alacak.
- Oyunun özel olarak gösterilen ilk demosunda Roma kuşatma altındaydı.
- Şehir kuşatmak için yepyeni yollar ekleniyor.
- Haberin kaynağı, grafik motorunu epey övmüş. Güçlü bir ayrıntıya sahip olduğu söylenen oyunda öğelerin üzerindeki yazıları bile net olarak görebiliyoruz.
- Oyundaki farklılık üzerine özel uğraş veriliyor. Her bir ünite farklı tipler, farklı yüz animasyonları içerecek.
- Rome II'nin senaryosu M.Ö. 149 ile M.Ö. 146 tarihleri arasında, Üçüncü Pön Savaşı sırasında geçecek.
Oyunfest: "James Russell İle Total War Rome II Üzerine Konuştuk – Röportaj
Total War Rome II’nin baş tasarımcısı James Russell ile röprotaj yaptık. Gelen cevaplar kimini sevindirecek kimini ise üzecek türden.
Oyun Fest: Oyun hangi zaman aralığını konu alacak?
James Russell: Rome II, Roma Cumhuriyeti’nin ilk günleri ile Roma İmparatorluğu’nun yükseliş dönemlerini kapsayacak. Oyunun Roma Tarihi’nin o destansı dönemini kapsamasını istiyoruz.
OF: Tarihte reformlar genel olarak çok önemli bir yer tutmakta, Rome II’de reformların ve yönetim şekillerinin avantajlarını ve dezavantajlarını görebilecek miyiz?
JR: Evet, değişik politik sistemlerle ilgilenmeyi planlıyoruz ve tabi ki çeşitli reform çeşitleri de aklımızda var, mesela askeri reformlar! Oyun tarzınıza göre, değişik seçim ya da politikalar sonucu farklı artıları ve eksileri açığa çıkacak, ilginç bir teknoloji ağacımız da olacak. Ayrıca, farklı kültürler için farklı seçenekler olmasını istiyoruz. Rome II deki çok kültürlü dünyanın oyuna büyük bir tekrar oynama yetisi katmasını planlıyoruz!
OF: Birinci oyundaki gibi komutanların kendilerine özel konuşmaları olacak mı? Aldıkları özellikler bu konuşmaları etkileyecek mi?
JR: Biz oyuncuların ön saflardaki aksiyonu yaşamasını istiyoruz, biz buna Total War’ın İnsani Yüzü diyoruz. Ayrıca bunu farklı yöntemlerle destekliyoruz, yeni ünite kameraları sayesinde aksiyonun tam ortasına dalabiliyorsunuz. Komutanlar sağa sola emirler veriyor ve askerler etraflarında olanlara gerçekçi bir şekilde tepki veriyor. Oyuncuların gerçekten Roma savaş atmosferinin etkisini hissetmesini istiyoruz.
OF: Oyunda hangi tarihi savaşlar olacak?
JR: Şuan oyundaki tarihi savaşları konuşmak için üzgünüm ki çok erken.
OF: Oyunda kaç adet ülke olacak ve kaç tanesi oynanabilir olacak?
JR: Rome II, birinci oyuna göre daha büyük bir coğrafik bir alanı kaplayacak. Yine, oyunda kaç adet ülke olacağını ya da hangilerinin olduğu hakkında konuşmak için çok erken. Ama yine de oyunun başında insanların çok fazla seçeneklerinin olmasını istiyoruz. Antik dünya devasa boyutlarda kültürel çeşitlilik, savaş teknikleri ve ortamlar sunuyor. Ve biz bunların hepsini oyuna yansıtarak ülkelerin orijinal oyun stilleri olmasını istiyoruz.
OF: Oyunun müziklerini kim besteliyor?
JR: Bizim bünyemizdeki ses menajeri Richard Beddow, oyunun müziklerini bestelemekte. Richard, Total War serilerinde yıllardır çalışmakta ve yakın zamanda Napolyon Total War oyununa bestelediği enfes eseriyle Ivor Novello ödülünü kazandı. Kendisi inanılmaz derecede yetenekli bir bestekar ve Rome II için çok büyük planları var…
OF: İlk oyunda şehirlerimize zoom yapıp, sokaklarında gezip, insanları görüp temiz bir Roma havası alabiliyorduk bir nebzede olsa, bunu ikinci oyunda da bekleyebilir miyiz? Çünkü bazı oyuncular bu özelliği çok istiyorlar!
JR: Şu an için hala şehirlerin campaign haritasında nasıl gözükeceğine karar vermekteyiz o yüzden bu konuda ileride bilgi verebiliriz.
OF: Oyunun multiplayer kısmı Total War Shogun 2 gibi mi olacak, conquest haritası varlığını koruyacak mı?
JR: Multiplayer kısmı için büyük bir planımız var, ama maalesef bu konuda konuşmaya hazır değiliz.
OF: Herkes oyunu bekliyor, oyunun ne zaman çıkmasını beklemeliyiz?
JR: Çıkış tarihini hala tam olarak netleştiremiyoruz, ama 2013 ün son çeyreğini düşünmekteyiz.
OF: Rome II’nin Napolyon Total War’a göre daha büyük bir zaman dilimini kapsayacağını biliyoruz. Oyunda Napolyon’da olduğu gibi tarihi kumandanlar görebilecek miyiz?
JR: Evet, oyunda tarihte yer almış ünlü kumandanlar olacak, şimdilik bunların tahminini size bırakıyoruz! Bu zaman dilimi efsanevi kişiliklerin çağıydı kimi mükemmel kimi çok kötü kararlar verse de, tarihi şekillendirdiler. Rome II, bunu kesinlikle yansıtacak bir oyun olacak.
OF: Rome Total War olsun ve Shogun Total War’da senato ya da Shogun’ un dediklerini yapıp suyuna gitsek de, eninde sonunda hep çatışma için girmek zorunda kalıyorduk, Rome II’de de bu durum böyle mi olacak? (Şan ve şöhreti paylaşmak istediğimiz yok ama!)
JR: Roma devletini bu oyunda öncekine göre daha farklı göstermek istiyoruz. Biz oyunda fazla sayıda iç çatışmaları, politik oyunları ve senatonun entrikalarını görmek istiyoruz ama aynı zamanda bu devletin içinde 3 ayrı bölge de oluşturmak istemiyoruz. Oyuncunun cumhuriyeti kurtarmakla imparator olmak arasında karar vermesini istiyoruz. İki seçenek de kabul edilebilir durum ama unutmayın ki siz Roma ya yürümezseniz, sizin rakiplerinizden birisi sizin yapmadığınızı yapabilir!
OF: Medieval Total War’da olduğu gibi bu oyunda da istediğimiz kişilere istediğimiz unvanları verebilecek miyiz?
JR: Oyunda sahip olabileceğiniz ya da yaratabileceğiniz farklı pozisyonlar ve unvanlar olacak, bunları nasıl atayacağınız tamamen size kalmış.
OF: Oyunda hangi dinler olacak?
JR: Bunu konuşmak için şuan için çok erken ama ilerleyen zamanlarda size bu konuda bilgi vereceğiz.
OF: Diplomasi ekranına neler eklenecek?
JR: Diplomasiyi çok fazla geliştirip ilerletmek istiyoruz! Yeni diplomatik seçeneklerinin yanında AI’ın da diplomasi konusunda daha insan vari davranmasını planlıyoruz ve bunu birden fazla şekilde yapmayı planlamaktayız. Mesela, AI’ın karar vermedeki motiflerini daha şeffaf yapmak istiyoruz. AI’ın diplomatik aldığı bütün kararların bir sebebi olsa da oyuncuya bu sebeplerin ne olduğunu hiçbir zaman göstermedik. Rome II ile beraber AI’ın verdiği bir kararın sebebini görmesini sağlamayı düşünüyoruz ve bunun üstünde çalışıyoruz.
OF: 2006’dan beri Total War’un Türk severleri ve fanatikleri oyunlar için Türkçe dil seçeneğini beklediler, bu oyunda Türkçe dil seçeneği olacak mı yada en azından videolar yada konuşmalar için Türkçe alt yazı bekleyebilir miyiz?
JR: Malesef şuan için Türkçe dil paketi düşünmemekteyiz.
Reform, diplomasi, politika ve ünvanlar hakkındaki cevaplar bizi tatmin etti. Lakin son sorunun cevabının olumlu olmasını isterdik, zira Total War Türkiye topluluğunun çalışmalarını bizzat takip eden biriyim. Yaklaşık 7 yıldır uğraşıp duruyorlar, birçok güzel işe de imza attılar ama SEGA hala karşılık veremedi. Şahsi görüşüm, harcanan emeğe karşı hala gelmeyen Türkçe desteği dağıtıcı ve geliştirici için bir utançtır."
VİDEOLAR
Baş Tasarımcı İle Röportaj
Muharebe Baş Tasarımcısı İle Röportaj
Roma'nın Yüzleri, Canlı Aksiyon Fragmanı
Oyun İçinden Bazı Görüntüler
James Russell İle Röportaj (Merlinin Kazanı)
Oyuniçi Video
Gameplay
RESİMLER